آلمان، الگوی استفاده هوشمندانه از آب!

آلمان، الگوی استفاده هوشمندانه از آب!

🔵🔵آلمان، الگوی استفاده هوشمندانه از آب! 



✅مساحت این کشور یک پنجم ایران است ولی معادل جمعیت ایران را در خود جای داده است!


 ✅7 دهه قبل در جنگ جهانی دوم ویران شده بود  ولی اکنون برترین اقتصاد اروپا و و جز 10 اقتصاد برتر دنیاست.


✅علیرغم اینکه کشور پر آبی محسوب می شود و میانگین بارش سالانه آن 700 میلیمتر است، ولی فقط 21%  از آب های تجدیدپذیر (بارش) خود  برداشت می کند. از این مقدار برداشت ، 83 % در بخش صنعت، 14% در بخش خانگی و فقط 3 % در بخش کشاورزی مصرف می شود!


✅گرچه در مقایسه با بخش صنعت و خدمات، بخش اندکی از تولید ناخالص ملی این کشور وابسته به کشاورزی است، با این حال آنها نهایت بهره برداری از تکنولوژی روز را در بخش کشاورزی به نمایش گذاشته اند و جزء کشورهای برتر در زمینه تولید با کیفیت برخی محصولات کشاورزی مانند غلات هستند.

✅طول شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی احداث شده در این کشور 540 هزار کیلومتر می باشد  و 9636 تصفیه خانه فاضلاب خانگی شهری با ظرفیت تصفیه 10 میلیارد متر مکعب با کارایی حذف آلاینده ها با کیفیتی بالاتر از استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده است که هم اکنون تقریبا 100% فاضلاب های خانگی این کشور را جمع آوری و تصفیه می کنند و به چرخه آب بر می گردانند.


✅در بخش مصرف آب خانگی نیز،  این کشور  در رده کم مصرف ترین کشور هاست. به طوری که سرانه مصرف آب خانگی را از 148 لیتر در شبانه روز در  سال 1990 به 121 لیتر در شبانه روز کنونی کاهش دادند. این کاهش مصرف از طریق فرهنگ سازی تغییر الگوی مصرف، استفاده از فناوری و ابزارهای کاهش مصرف آب و همچنین افزایش قیمت آب ایجاد شده است به نحوی که علیرغم پر آب بودن این کشور، از نظر  قیمت آب در رده گرانترین کشورهای دنیا قرار دارد. (هر متر مکعب 24 هزار تومان!)


✅در واقع در این کشور، از ابزارهای قانونی، فناوری، فرهنگسازی و قیمت گذاری به نحو احسنت استفاده شده است  تا به بهترین شکل ممکن قدر آب دانسته شود!


❌❌آیا ما به عنوان کشوری با اقلیم خشک ( بارش کم و تبخیر بالا) که هم اکنون با بحران آب دست و پنجه نرم می کنیم، نباید از تجارب چنین کشورهایی در زمینه مصرف و بازچرخانی آب استفاده کنیم؟ 


2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟