سیلاب، تغییر اقلیم و تجربه سوئد

سیلاب، تغییر اقلیم و تجربه سوئد

🇸🇪💧سیلاب، تغییر اقلیم و تجربه سوئد


📝عبدالصمد محمودی- دکترای ارتباطات


◽️با وقوع سیلاب اخیر یکی از مسایلی که بر روی آن بسیار تاکید شد، مسأله تغییر اقلیم بود. مسأله‌ای که عمدتاً بر تغییرات ناگهانی آب و هوا ارجاع دارد و در سال‌های اخیر پرداختن به آن در صحنه‌های جهانی بسیار پررنگ شده و برای خود توافقنامه‌ها و قهرمانانی پیدا کرده است. از "گرتا"، دختر نوجوان سوئدی تا توافقنامه‌های ریو، پاریس، مراکش و... .    


◽️با تمامی این احوال، امروز سوال مهم  این است که برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی چکار باید کرد؟  


◽️برای پاسخ به سوال تجربه سوئد بسیار قابل توجه و آموزنده خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست امروز سوئد بعنوان یکی از کشورهای بسیار فعال و موفق در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم در جهان شناخته می شود. اما این کشور چگونه به چنین موفقیتی دست یافته است؟ 


◽️سوئد در سال ۱۹۷۳ و پس از تحریم نفتی اوپک گام های بزرگی برای بهبود سطح بازدهی انرژی برداشته است؛ به طوری که از اوایل دهه ۷۰ میلادی سوئد تصمیم می گیرد تا از واردات سوخت فسیلی که حدود  ۸۰ درصد از مصرف کل انرژی این کشور را تشکیل می دهد جلوگیری کند.


◽️آمارها نشان می‌دهد امروز این کشور این میزان را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده است. در واقع، سوئد برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۲۰ اولین کشوری باشد که دارای اقتصاد فارغ از نفت است.


◽️همچنین سوئد یکی از شش کشور اتحادیه اروپاست که بر تولید کربن مالیات بسته است. این اقدام سوئد باعث شده تا از انتشار میزان آلاینده‌های این کشور در طی ۲۰ سال، تا حدود یک سوم کاسته شود. 


◽️جالب اینکه سوئد برای جلوگیری از فشار هزینه‌های ناشی از اعمالِ مالیات بر تولید کربن بر مردم، برآن شده تا مالیات بردرآمد را تا نصف کاهش دهد. قابل تامل اینکه با این اقدام هم از انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد زیادی کاسته شد و هم اقتصاد کشور حدود ۴۴ درصد رشد پیدا کرد. 


◽️سوئد تاکنون ۱۶ هدف در مورد کیفیت ز

2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟