گلخانه چیست؟

گلخانه چیست؟



گلخانه (Greenhouse) عبارت است از چهارچوب یا اسکلتی با پوشش شفاف قابل نفوذ نسبت به نور که در آن با کنترل عوامل اصلی تولید( نور، دما، رطوبت و دی اکسید کربن) و نهاده های موثر بر رشد و نمو گیاه، امکان تولید مطلوب محصولات مختلف کشاورزی و باغبانی فراهم گردیده است و می توان گیاه را در مقابل خسارت عوامل نامساعد حفظ کرد.

کشت گلخانه ای شامل تولید محصولات باغی در فضای محافظت شده گلخانه است که به ارتقاء شرایط کشت، محافظت محصول در برابر آفات، بیماری ها و تغییرات آب و هوایی کمک می کند. کشت گلخانه ای در فضاهای محصوری مانند گلخانه ، اتاق شیشه ای، پلاستیلکی ،پلی کربنات، اتاق سایبان و ... قابل اجرا می باشد.

می توان گفت کشت در محیط کنترل شده مدرن ترین و راضی کننده ترین شکل کشت گلخانه ای است. کشت در محیط کنترل شده ترکیبی از تکنولوژی گلخانه و کشت بدون خاک  است که به کنترل و مدیریت هرچه بهتر آفات و بیماری های محصولات منجر می شود.


🌱کشت گلخانه ای دارای مزایای بسیاری است که می توان به مهمترین آن ها اشاره کرد:

👇👇


·       امکان تولید مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تاثیر محدودیت های موجود، بخصوص در مناطق سرد که با کم شدن طول فصل کشت ، گلخانه دار قادر به تنظیم زمان کشت و برداشت زود محصول (حداقل یک ماه ) و ارائه آن به بازار می باشد.


·       استفاده از تکنیک های جدید و بهره گیری صحیح و افزایش بهره وری از امکانات محدود آب ( به دلیل استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار بخصوص آبیاری قطره ای ) و خاک (به دلیل بهره گیری بهینه از فضا به جای سطح ، بخصوص در قطعات و اراضی کوچک غیر اقتصادی ).


·       کاهش خسارت و تامین امنیت تولید با توجه به امکان عوامل سوء محیطی در یک محیط بسته (گلخانه).


·       افزایش بازدهی و عملکرد با توجه به کنترل عوامل موثر در تولید شامل نور ، درجه حرارت ، رطوبت ، تهویه و نیز کنترل آفات و بیماری ها .


·       بالا بودن کیفیت و کمیت محصولات گلخانه ای و در نتیجه امکان صادرات محصول به خارج از کشور . این امر به خاطر استفاده از بذور هیبرید (اصلاح شده ) و استفاده صحیح (در حد نیاز) از کود و سموم شیمیایی می باشد.


·       ایجاد اشتغال مفید و مولد در جامعه و جذب نیروی کار کشور . با توسعه کشت محصولات گلخانه ای و سرمایه گذاری برای ایجاد شهرک های گلخانه ای مشکل بیکاری و کم درآمدی جوانان و فارغ التحصیلان کشاورزی تا حدود

2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟