دسته بندی انواع کنتور

دسته بندی انواع کنتور

دسته بندی کنتورهای توربینی:


با توجه به نحوه انتقال جریان از مکانیزم اندازه گیری (پروانه) به قسمت شمارنده و وضعیت تماس اجزا مکانیزم با سیال آب عبوری از درون کنتور، کنتورهای مکانیکی توربینی به صورت ذیل دسته بندی می شوند:


کنتور تر  (Wet): کلیه اجزای کنتور درون آب قرار دارند.

 

کنتور نیمه خشک (Semi Dry): کلیه اجزای کنتور به استثنای بخش شمارنده، درون آب قرار دارند.


کنتور خشک (Dry): فقط پروانه درون آب قرار دارد.


  


کنتور Multi Jet خشک:


 انتقال حرکت پروانه به مجموعه مبدل و شمارنده در کنتور های خشک از طریق دو عدد آهنربا و توسط جریان مغناطیسی صورت می گیرد. اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم در شکل ارائه گردیده است.


کنتور Multi Jet نیمه خشک:


در کنتورهای نیمه خشک انتقال حرکت پروانه به مجموعه مبدل و شمارنده توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها و بصورت کاملاً مکانیکی صورت می گیرد. اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم در شکل ارائه گردیده است.


مزایا و معایب کنتورهای خشک و نیمه خشک:


کنتورهای خشک با توجه به عدم تماس فیزیکی آب با اجزای عملکردی شمارنده و مبدل حساسیت کمتری نسبت به  ویژگی های آب (نظیر سختی و املاح )دارند و به همین دلیل از عمر و کارایی بیشتری نسبت به کنتورهای نیمه خشک برخوردارند اما از آنجاییکه انتقال حرکت توربین به مکانیزم تبدیل در این کنتور ها توسط میدان مغناطیسی صورت می گیرد، ل

لذا در برابر جریان های مغناطیسی اندکی آسیب پذیر می باشند و در مواردی نیز ممکن است انتقال حرکت توربین بصورت کامل به مکانیزم مبدل صورت نگیرد، و اصطلاحاً دچار Dis Coupling گردد که البته این عیوب در مکانیزم های جدید با توجه به استفاده از حلقه ضد مغناطیس و نیز افزایش کیفیت اجزاء مصرفی بسیار کاهش یافته است. ، همچنین با توجه به عدم ورود آب به محفظه سیستم شمارنده کنتور و نمایشگر، آسیب پذیری مکانیزم کنتور خشک در برابر یخ زدگی نسبت به کنتور نیمه خشک کمتر می باشد.  علاوه بر این در مکانیزم های کنتور خشک نسبت به نوع نیمه خشک، به دلیل عدم ورود آب در قسمت های بالایی مکانیزم، بخارگرفتگی در قسمت نمایشگر در صورت مونتاژ مناسب اتفاق نخواهد افتاد.

2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟