آب مهمترین عامل موثر در زندگی گیاه و از طرفی عامل خسارتزای گیاهان (آفات، عوامل بیمارگر و علفهای هرز)

آب مهمترین عامل موثر در زندگی گیاه و از طرفی عامل خسارتزای گیاهان (آفات، عوامل بیمارگر و علفهای هرز)

آب مهمترین عامل موثر در زندگی گیاه و از طرفی عامل خسارتزای گیاهان (آفات، عوامل بیمارگر و علفهای هرز) است !

مشکل تنش رطوبتی یا تنش خشکی ( آبیاری نامنظم ) نامتعادل و ناکافی میتواند باعث تشنگی آشکار یا پنهان درختان شود که می تواند باعث کاهش رشد، کاهش محصول و کاهش عمر درخت گردد و تبعات بسیار مهمی را در پی خواهد داشت. ابتلاء یا افزایش احتمال آلودگی این درختان به آفات مهمی مانند چوبخوارها و پوستخوارها است که اغلب به درختان ضعیف و در معرض تشنگی و تنش خشکی حمله می کنند. در صورت عدم رفع سریع مشکل تشنگی و کنترل آفات ذکر شده، سلامت درختان مبتلا به ندرت برمی گردد و دچار زوال و مرگ تدریجی خواهند شد. 

 زیادی آب یا آبیاری های سنگین است که علاوه بر خفگی و مرگ ریشه ها تبعات زیادی از نظر سلامت درختان خواهد داشت. از جمله افزایش رشد و تکثیر و شیوع عوامل بیماریزای خاکزاد قارچی آب دوست مانند پوسیدگی فیتوفترایی طوقه و ریشه در بسیاری از درختان از جمله هسته دارها و گردو و …

مشکل در روشهای آبیاری غرقابی یا نشتی یا ثقلی یا همان سنتی اتفاق می افتد. هر چند ممکن است حتی در روشهای نوین آبیاری مانند قطره ای نیز به علت عدم اطلاع باغدار یا بکارگیری غلط روش آبیاری بوجود آید (آبیاری سنگین و وجود آب اضافی و اشباع خاک در ناحیه طوقه حتی در روش آبیاری قطره ای هم می تواند مشکلات خفگی و پیش آماده سازی برای ابتلا به بیماریها را سبب شود که لازم است به فاصله قطره چکانها از طوقه و ساعات آبیاری توجه شود).

یکی دیگرازروشهای غلط آبیاری احداث یا استفاده از جویهای آب با عمق، عرض و یا طول نامناسب و یا با شکل و مسیر های نامناسب و غلط است. این مسئله چند مشکل ایجاد می کند از جمله:

 1-نیاز به حجم بیشتری از آب و در نتیجه مصرف آب اضافی و کاهش راندمان آبیاری 

2- پخش آب اضافی در سطح باغ و تشدید مشکل علفهای هرز 

 3- ایجاد رطوبت اضافی در باغ که خود در وقوع، شیوع و یا تشدید بیماریهای مهمی مانند انواع لکه برگیها و سفیدکها و حتی برخی بیماریهای میوه و حتی شانکرها نقش بسیار مهمی دارد

 4- افزایش و یا ایجاد زه در باغ که خود در توسعه برخی علفهای هرز آب دوست مانند انواع نی و خفگی ریشه ها و تشدید برخی بیماریها نقش دارد.

روش غلط آبیاری دیگر آبرسانی غیر یکنواخت به تمام سیستم ریشه و یا عدم آبرسانی به بخشی از سیستم ریشه است. نتیجه آن توسعه نامتعادل سیستم ریشه و به تبع آن توسعه نامتعادل کانوپی گیاه است و ضمن ایجاد تنش رطوبتی در گیاه باعث افزایش فشار برخی از عوامل خسارتزا  بر سیستم ریشه گیاه در برخی نقاط خاک و بر سیستم ریشه می شود.


2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟