تجارت آب جای نفت راگرفت!

تجارت آب جای نفت راگرفت!

جهان این روزها شاهد شوک جدیدی است، تهدیدی از جنس ساده و قدیمی که سال‌هاست کارشناسان درباره کمبود آن هشدار می‌دهند،

اما انگار گوش جهانیان از شنیدن موضوعی که ادامه حیات در کره زمین را نشانه رفته یعنی کمبود منابع «آب» عاجز و درمانده است، طلایی گرانبها که اکنون تبدیل به متاعی کمیاب شده و به نظر می‌رسد جهانیان سال‌های آینده برای به چنگ آوردن آن ناچار از رویارویی با یکدیگر خواهند بود.
۶۰سال پیش جمعیت جهان تنها حدود ۵/۲ میلیارد نفر بود و نگرانی چندانی از بابت عرضه آب وجود نداشت و غذای ساکنان زمین با کشت آبی تامین می‌شد. سپس انقلاب سبز، در بسته‌ای مشتمل بر بذرهای جدید، کود و آب، امکان افزایش جمعیت عظیمی را فراهم کرد به طوری که جمعیت جهان در سال۲۰۰۰م به ۶ میلیارد نفر و درحال‌حاضر به ۷میلیارد نفر رسیده و می‌رود تا در سال ۲۰۵۰م به ۹میلیارد نفر که به طور عمده هم شهرنشین هستند، برسد. نگاهی به این آمارها نشان می‌دهد کشورهای مواجه شده با بحران کم‌آبی که در آغاز قرن۲۱ معادل ۸درصد جمعیت جهان یعنی ۵۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شدند، تا سال ۲۰۵۰م به ۴۵درصد یعنی ۴میلیارد نفر افزایش خواهند یافت. بد نیست بدانیم درحال‌حاضر نیز هر شب یک میلیارد نفر در جهان به‌خاطر نبود آب برای تولید غذا، گرسنه به خواب می‌روند.

 

کارتل‌های آبی، جایگزین تاجران نفت 
در این میان، وضعیت خاورمیانه از دیگر نقاط جهان بحرانی‌تر به نظر می‌رسد، برای این منظور کافی است نگاهی به گفته‌های پطرس غالی، دبیر کل پیشین سازمان ملل درباره بحران کم‌آبی در خاورمیانه بیاندازیم، گفته‌هایی که تهدیدشان بر جنگ آینده در خاورمیانه با محوریت آب آشامیدنی تاکید دارد. البته در این بین گزارش سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) درباره ارزیابی تهدیدها در۱۰ منطقه جهان نیز مهر تاییدی است بر گفته‌های پطرس غالی، زیرا نقش آب در خاورمیانه کمتر از تاثیر 
نفت روی توسعه کشورهای عرب و روابط آنها با کشورهای همسایه نیست. نباید از یاد ببریم که درحال‌حاضر ۵۰ کشور در سراسر جهان به آب و صادرات این مایع حیاتی نیازمند هستند.

 

مهم‌ترین کشورهای عرضه‌کننده آب معدنی 
اما صنعت آب معدنی در ایران یکی از جوان‌ترین صنایع تولیدی محسوب می‌شود، صنعتی که نخستین بار در سال ۱۳۴۱ شرکت آب معدنی آمولو و آب معدنی دماوند موفق به عرضه آن شدند اما با وجود کیفیت این محصول تولیدات آن بیش از آنکه در داخل مصرف شود به دیگر نقاط دنیا به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه دریای خزر صادر می‌شود. در این باره پیمان فروهر، دبیرکل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: درحال‌حاضر میزان تولید آب معدنی در ایران یک میلیارد و ۶۰۰میلیون لیتر است که به دو شکل یک لیتری و نیم لیتری در بازار عرضه می‌شود. او سهم ایران از تجارت بین‌المللی آب معدنی در سال گذشته را ۱۰میلیون دلار برآورد می‌کند و توضیح می‌دهد: میزان صادرات آب معدنی ایران در دو سال گذشته ۳۵درصد رشد داشته است

2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟