هشت شهری که با بحران کمبود آب روبرو می‌شوند

هشت شهری که با بحران کمبود آب روبرو می‌شوند

جهان با بحران کم آبی روبروست. در سال‌های اخیر بدلیل مصرف بی‌رویه منابع آب در کنار تغییرات اقلیمی، شهرها و کشورهای مختلف با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

این معضل از مرحله هشدار گذشته و بسیاری از شهرهای جهان نظیر کیپ‌تاون، دومین شهر بزرگ افریقای جنوبی همین حالا با خطر جدی تامین آب آشامیدنی برای شهروندان روبروست.

با وجود اینکه ۷۰ درصد کره زمین با آب پوشیده شده اما تنها ۳ درصد از این آب‌ها قابل آشامیدن است و رقابت برای این برای تامین آب جمعیت بیش از هفت میلیاردی جهان بیشتر شده است.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب پاکیزه ندارند و ۲/۷ میلیارد نفر دیگر نیز دست‌کم یک ماه در سال دچار کمبود آب هستند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۴ بر روی پانصد شهر بزرگ دنیا، پیش‌بینی شده بود که از هر چهار شهر، یک شهر در وضعیت «هشدار کمبود آب» قرار خواند گرفت.

در این مطلب به بررسی موقعیت هشت شهر بزرگ جهان می‌پردازیم که با تهدید کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند:

تهران؛ کاهش و آلودگی منابع آب زیرزمینی

بحران آب در بسیاری از شهرهای ایران به مرحله هشدار رسیده است. تهران با جمعیت هشت و نیم میلیونی، دو برابر مصرف سرانه آب را نسبت به استانداردهای جهانی دارد.

با وجود اینکه ۷۰ درصد از ذخایر آبی شهر تهران از منابع سطحی تامین می‌شود اما در فصول گرم و سال‌های کم‌باران ۵۰ درصد آب این شهر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

این در حالی است که مصرف بیش‌از اندازه منابع زیر زمینی و کم شده آب این ذخایر، خطر آلودگی این آب‌ها را افزایش می‌دهد.

سهم سرانه آب در شهر تهران به ۳۵۰ متر مکعب در سال رسیده است و همین موضوع باعث شده تا کمبود آب آشامیدنی در این شهر از وضعیت بحران عبور کند.


2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟