كنتور آب و انواع آن

كنتور آب و انواع آن

كنتور آب و انواع آن

براي اندازه‌گيري ميزان سيال در حال حريان از يك مسير بسته (مانند خط لوله) يا مسير باز (مانند كانال) با سطح مقطع مشخص، مي‌توان از وسايل و تجهيزات گوناگوني استفاده نمود. در برخي از اين وسايل حجم سيال در حال جريان بطور مستقيم خوانده مي‌شود و در برخي ديگر پس از اندازه‌گيري دبي سرعت و يا وزن سيال حجم آن با تقريب خوبي تخمين زده مي‌شود.

طبق تعريف استاندارد OIML R 49 – 1 : 2000 كنتور آب وسيله‌‌اي است كه براي اندازه‌گيري مداوم، حفظ و نشان دادن حجم آب عبوري از يك مسير بكار مي‌رود. با توجه به اين تعريف مي‌توان قسمت‌هاي تشكيل‌دهنده كنتور را به سه بخش اصلي تقسيم نمود:

1 ـ بخش اندازه‌گيرنده

2 ـ بخش شمارنده

3 ـ بخش نمايش‌دهنده

بخش اندازه‌گيرنده كنتور قسمتي است كه وظيفه تبديل حجم، دبي، سرعت يا وزن آب عبوري به علائم يا سيگنال‌‌هاي قابل شمارش را بر عهده دارد. اين سيگنال‌ها از طريق مكانيكي و يا الكترونيكي به قسمت شمارنده منتقل و پس از شمارش و پردازش، نتايج حاصل از قسمت نمايش‌دهنده قرائت مي‌گردد.

هر يك از بخش‌هاي فوق مي‌تواند در يك محفظه مجزا و يا اينكه هر سه آنها در محفظه‌‌اي مشترك جاسازي شوند. بطور كلي با توجه به شيوع و نوع مكانيزم اندازه‌گيري، انواع كنتور را مي‌توان در چهار گروه اصلي زير دسته‌بندي نمود.

ـ كنتورهاي مكانيكي

ـ دبي‌سنج‌هاي مخصوص

ـ دبي‌سنج‌هاي استباطي

ـ كنتورهاي مقداري

كنتورهاي مكانيكي

كنتورهاي سرعتي (توربيني)

توربين عمودي

(Single Jet) ت

2019
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟
پشتیبانی در واتساپ
  • سلام دوست من! 😊
    میتونم کمکت کنم؟